Communicatie: stem, houding en woorden

Ik wil je vragen te starten met het bekijken van het volgende filmpje: https://youtu.be/CX9o8OxvoTc. Wat valt je op? Bij mij ontstond er wel even kortsluiting. Want wat ik zag en hoorde kwam niet overeen. Wat wordt er nou precies gezegd!?

Communicatie met de ander. Soms loopt het op rolletjes en zijn er geen woorden nodig. Je begrijpt de ander meteen en de ander jou. Heerlijk is dat, bijvoorbeeld in je werk. Maar er is ook een andere ervaring. Die collega waar je maar geen aansluiting bij vindt. Jullie zitten simpelweg niet op een lijn of je boodschap komt maar niet over.

Wist je het volgende over communicatie?

Slechts 7% van de communicatie bestaat uit de woorden die je uitspreekt, 38% uit de toon van je stem en 55% uit je non verbale gedrag. Om je boodschap over de laten komen, is het van belang dat deze drie elementen met elkaar verbonden zijn. Want je kunt wel zeggen dat je teveel werk op je bord hebt liggen…maar als je lijf en je stem indirect aangeven dat je nog wel even door kunt gaan, gaan je collega’s en leidinggevende echt niet naar je luisteren. De boodschap komt immers niet goed over.

Inzicht

Dat was voor een van mijn cliënten een mooi inzicht. Hij is leidinggevende binnen een grote organisatie met de leiding over een team van zo’n twintig personen. Een van zijn principes is het nemen van eigen verantwoordelijkheid: ‘maak je eigen keuzes en leer daarvan’. Toch zag hij dit niet altijd terug bij de teamleden in de manier van werken. Ze stelden zich vaak afhankelijk op.

We hebben het communicatiemodel er eens bij gepakt tijdens een van onze gesprekken. Terwijl hij met woorden zei dat hij eigen verantwoordelijkheid zo belangrijk te vinden, zette hij een krachtige, harde toon op. Met een lengte van bijna 2 meter was hij voor sommigen ook wat intimiderend in houding, merkten we op. Dus die woorden zomaar opvolgen, zat er voor de meesten niet in.

Je kunt het leren!

Het mooie is, dat het aanpassen van je communicatiestijl te leren is. Door de toon van zijn stem te verzachten en achterover te leunen tijdens gesprekken waar het nemen van verantwoordelijkheid aan de orde was (letterlijk geven van ruimte), werd de boodschap gehoord. Zowel voor hemzelf als de teamleden heeft dit veel opgeleverd!

Succes met het kijken naar jouw eigen communicatiestijl!

© 2017 Marieke van Beek
Flow Force – contact